Wat zijn tubeless banden en wat is hun nut op MTB's en e-MTB's?
U bent nog geen aanhanger van tubeless banden of u heeft er gewoon nog nooit van gehoord? Tijd voor een update! We zetten de voordelen even voor u op een rijtje en leggen u uit wat ze u op een traditionele en op een elektrische MTB kunnen opleveren.
Het geheim van de Tubeless band zit ‘m in het feit dat er geen binnenband meer wordt gebruikt om de band op spanning te houden. Dankzij een velg die luchtdicht is (van oorsprong of door het gebruik van een specifiek velglint), een tubeless compatibele (luchtdichte) band en een anti-lekvloeistof, kan u het risico op lekrijden zeer sterk verminderen en kan u over een heel breed bereik de bandenspanning aanpassen aan de omstandigheden en het terrein. De anti-lekvloeistof in de band gaat ervoor zorgen dat kleine lekjes die erg makkelijk voorkomen op de mountainbike (doornen, kleine scheurtjes,…) onmiddellijk gedicht worden, zonder dat er drukverlies ontstaat en zonder dat u er ook maar iets van merkt.
Om zogenoemde “snakebites“ te voorkomen, waarbij de binnenband bij een impact tussen band en ondergrond geplet wordt en zo lek wordt, gaat men makkelijk banden met binnenband te hard opblazen. Bikers die met een binnenband rijden worden op die manier verplicht om bandenspanningen boven de 2,5 bar te gebruiken waardoor comfort en grip zeer drastisch worden beperkt.
Door de afwezigheid van een binnenband kan de druk in tubeless banden tot 1,5 bar verlaagd worden. Hierdoor verhoogt de grip van de band op het terrein, waardoor betere tractie ontstaat, modder gemakkelijker van de band glijdt en het comfort spectaculair beter wordt. Door minder hard opgeblazen te zijn, kan de band beter de vorm van het terrein volgen en wordt het contactoppervlak groter. Sommigen zullen aanvoeren dat het rendement beter wordt als de band maximaal opgeblazen wordt, maar een fiets die comfortabeler is en die makkelijker over obstakels rolt zal uiteindelijk toch efficiënter zijn.
U zult het merken, het leven zonder binnenband is een stuk aangenamer!
De (aanvankelijke) meerkost kan wel als een nadeel beschouwd worden. De velg moet luchtdicht gemaakt worden, er moeten nieuwe ventielen gestoken worden, tubeless (compatibele) banden moeten gekocht worden (deze staan zelden origineel gemonteerd) en er moet een anti-lekvloeistof toegevoegd worden. Installatie vereist enige oefening, en specifiek materiaal zoals een compressor of een aangepaste pomp zijn nodig om voldoende initieel luchtdebiet te kunnen verzorgen om de band goed tegen de velg te drukken.
Hoe zit het dan specifiek met e-MTB‘s?
De voordelen voor een elektrische fiets zijn mogelijk nog groter dan voor een klassieke mountainbike: de e-MTB is zwaarder (bijna het dubbele) en levert een veel hoger koppel aan het achterwiel. Extra grip is dus zeker welkom en zal de veiligheid en het plezier alleen maar ten goede komen.
In de winkel vindt u alle benodigde items om uw bike naar Tubeless om te toveren.