Bosch of Yamaha?

Published on 2017-01-16

Duitse of Japanse motor? Ontdek de verschillen dankzij onze vergelijkende test!

In deze test vergelijken we de 2 meest courante motoren op de huidige generatie elektrische MTB's: de duitse Bosch Performance Line CX en de PW-X van de japanse fabrikant Yamaha.

Vooraleer verder in te gaan op de technische specifiacties kunnen we meteen al melden dat de verschillen vanuit design oogpunt erg klein zijn. Het gaat in beide gevallen om relatief compacte units die de fietsfabrikanten in staat stellen om de motor en batterij erg goed te integreren in het geheel en waarbij een geometrie kan gehandhaafd worden die erg dicht aanleunt bij die van een traditionele MTB. De Yamaha batterij is daarbij wat breder dan die van Bosch en ook een klein beetje zwaarder.

Beide centraal geplaatste motoren leveren een vermogen van 250 Watt.
Van alle beschikbare configuraties, zowel wat betreft MTB's als e-bikes in het algemeen, wordt met een centraal geplaatste motor de meest natuurlijke pedaalbeweging en gewichtsverdeling verkregen en benadert men het meest de rijervaring van een traditionele fiets.

De motoren bepalen hun ondersteuning aan de hand van sensoren voor trapfrequentie, koppel en snelheid die hun informatie 1000 keer per seconde aan de boordcomputer doorgeven. 

In tegenstelling tot de Bosch motor kan de Yamaha motor uitgerust worden met een traditioneel dubbel kettingblad vooraan. Deze configuratie staat dichter bij een traditionele aandrijving waardoor men meer flexbiliteit heeft bij de versnellingskeuze. Bij lagere ondersteuning van de motor kan u dus zelf beter uw versnelling kiezen om zo steeds een optimale trapfrequentie aan te kunnen houden.

Op papier bezorgt de Duitser wat meer koppel (+ 5 Nm), maar geeft dit op een zeer soepele en progressieve manier door aan het achterwiel. Bij de Japanner is het koppel van bij de eerste aanzet al zeer sterk aanwezig. Yamaha fietsen zijn dus meer geschikt voor bikers die houden van een zeer sterk en snel reagerende motor. Het karakter van de Yamaha motor kan dus meer omschreven worden als sportief en agressief en maakt het bijvoorbeeld mogelijk om erg explosief uit de bochten weg te accelereren. 

De actieradius van beide motoren is nagenoeg gelijk, alleen is de Yamaha motor wat gulziger bij zeer sportief rijgedrag omwille van de snellere respons die hij biedt. Beide batterijen kunnen op ongeveer een uur tot 80% capaciteit worden opgeladen, om 100% capaciteit te bereiken moet tussen 3.30 u. en 4 u. gerekend worden (test uitgevoerd op een 400 Wh batterij).

Conclusie?

Kwaliteit en betrouwbaarheid zijn bij de 2 merken absoluut van de partij. Hoewel we in de winkel op dit moment een lichte voorkeur hebben voor het Bosch systeem dat erg progressief is en dicht aanleunt bij wat onze klanten zoeken, zullen we zeker ook de Yamaha motor en batterij aanraden voor bikers die een sportiever en agressiever rijgedrag zoeken dat misschien wat meer lijkt op dat van een cross of enduro motor.

Een nieuwe Yamaha motor zal in 2017 op sommige e-bikes te zien zijn, het is nog uitkijken naar de merken die deze stap zullen zetten…

Posted on Nieuws

Een fiets vinden?

U heeft een vraag?